• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163659
+
-

اخبار کوتاه /رهاسازی ۳۲میلیون بچه ماهی در رودخانه‌های گیلان

سرپرست شیلات گیلان با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳۲میلیون قطعه ماهی استخوانی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شده است، گفت: همچنین ۵۰۰هزار بچه ماهی خاویاری رهاسازی کرده‌ایم. به گزارش ایسنا، حمیدرضا تقی نصیری افزود: بچه ماهیان رهاسازی شده در مراکز بازسازی ذخایر شیلات استان تولید شده است.
سرپرست اداره کل شیلات گیلان ادامه داد: سالانه بیش از ۱۵۰میلیون انواع بچه ماهیان استخوانی شامل سفید، سوف، سیم و سایر گونه‌ها با وزن بالای یک گرم و بیش از یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار انواع بچه ماهیان خاویاری در اوزان بالای 2گرم تولید و با هدف احیا و افزایش ذخایر این گونه‌ها در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

راه‌اندازی 2مرکز خرید تضمینی گندم در البرز
مدیر تعاون روستایی البرز گفت: همزمان با آغاز برداشت گندم در استان ۲مرکز خرید توسط اتحادیه‌های تعاون روستایی این استان برای خرید تضمینی گندم راه‌اندازی شد.
به گزارش ایرنا، سیدمحسن موسوی افزود: تعاون روستایی استان البرز پس از ۱۰سال وقفه در خرید تضمینی گندم، کار خرید این محصول استراتژیک را از کشاورزان آغاز کرد.
وی با بیان اینکه برداشت گندم از مزارع این استان از ۲۵خرداد آغاز شده است، گفت: از آن روز تاکنون 1100تن گندم با بهترین کیفیت از کشاورزان خریداری شده‌ که در انبارهای ۲مرکز نگهداری می‌شود.
وی قیمت خرید تضمینی گندم برای هر کیلوگرم از این محصول را ۱۱هزارو۵۰۰تومان عنوان کرد و گفت: اتحادیه پیشگامان تعاونی‌های روستایی استان با تجهیز ٢مرکز خرید در شهرستان‌های نظرآباد و اشتهارد توسط شرکت‌های تعاونی روستایی این شهرستان کار خرید گندم را انجام می‌دهند.

پلدختر شهر تالابی می‌شود
معاون فنی حفاظت محیط‌زیست لرستان از معرفی پلدختر به‌عنوان شهر تالابی خبر داد. به گزارش ایسنا، نبی‌الله قائد رحمتی گفت: اگر این اتفاق بیفتد روستاهایی که در نزدیک تالاب‌ها قرار دارند به‌عنوان هدف گردشگری معرفی شوند.
معاون فنی حفاظت محیط‌زیست لرستان بیان کرد: هفته گذشته نیز طرح تالاب‌های پلدختر تدوین و برنامه مدیریت جامع زیست‌بومی با مشارکت جوامع محلی و ذینفعان انجام شده است.
قائد رحمتی هدف از تدوین این برنامه را آموزش و آگاهی‌بخشی به جوامع محلی عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید با محیط‌زیست همکاری داشته باشند.
به‌گفته وی، اگر این 2طرح در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان مصوب شود می‌توان برای آنها از اعتبار استانی، ملی و حتی بین‌المللی بهره گرفت.
هم‌اکنون از تالاب‌های ۱۱گانه پلدختر، 8تالاب دارای آب هستند و 3تالاب به‌دلیل خشکسالی خشکیده شدند و تنها نیزارهای آنان باقی‌مانده است.

نوسازی 600شالیکوبی در مازندران 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: طی 6سال گذشته ۶۰۰شالیکوبی در استان نوسازی و صنعتی شده است.
به‌گزارش مهر، سیدمحمد جعفری افزود: جهادکشاورزی مازندران برای پرداخت تسهیلات ویژه و حمایتی برای نوسازی و اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها آمادگی دارد.
به‌گفته وی، امسال نیز نوسازی و اصلاح ساختار حدود ۲۰۰شالیکوبی سنتی به صنعتی در برنامه است و اعتبار ویژه این بخش نیز از محل اعتبارهای سفر رئیس‌جمهوری به مازندران پرداخت خواهد شد. سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی مازندران یادآور شد: نوسازی و اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها از سنتی به صنعتی در کاهش هدررفت ضایعات برنج تا حدود ۳۰درصد تأثیر داشته است. مازندران با حدود ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد.

اختصاص 20 هزار میلیارد تومان به عشایر 
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: ۲۰هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود بسیار پایین به عشایر کشور اختصاص یافت.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل امور عشایر سیستان و بلوچستان، عباس پاپی‌زاده در جریان سفر 3روزه به استان سیستان و بلوچستان از روند اجرایی پروژه‌ها در شهرستان‌های زاهدان، زابل و میرجاوه با حضور فرمانداران و مسئولان بازدید و با عشایر دیدار و گفت‌وگو و مشکلاتشان را از نزدیک بررسی کرد. رئیس سازمان امور عشایر گفت: با توجه به حذف ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه‌های بخش کشاورزی و برای کمک به تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر 20هزار میلیارد تومان و در قالب دامدار کارت و به‌صورت تسهیلات با سود بسیار پایین به عشایر کشور اختصاص یافته است. به‌گفته وی، عشایر می‌توانند با ثبت تقاضا و حضور در جهادکشاورزی استان خود و معرفی به بانک کشاورزی با تمهیدات اندیشیده شده و آسان درباره ارائه ضامن   تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید